سخنانی از امام علی(ع)، به نقل از نهج‌البلاغه

?خدای سبحان روزی تهیدستان را در اموال توانگران واجب کرده است. پس هیچ فقیری گرسنه نماند مگر به خاطر آن که توانگری حق او را نداد و از آن خود را به نوایی رساند. خداوند متعال، توانگران را از حق فقرا بازخواست خواهد کرد. (حکمت ۳۲۸)

?خداوند از آگاهان پیمان گرفته است که در برابر پرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند. (خطبه ۳)

?سبب ویرانی سرزمین تنگدستی مردمان آن است، و مردم شهرها هنگامى تنگدست گردند که حاکمان روى به گرد آوردن مال بیاورند و از ماندن خود بر سر قدرت اطمینان نداشته باشند، و از آنچه مایه عبرت است کمتر سود برند. (نامه ۵۳)

?نفس خویش را گرامی شمار و از هر پستى دور بدار، هرچند تو را بدانچه خواهانى رساند، زیرا در برابر آنچه از خود بر سر این کار مى‏نهى، عوضی دریافت نمی‌کنی.
بنده‌ی دیگرى مباش که خداوند آزادت آفریده است؛ و در آن خیر که جز به شرّ و بدى به دست نیاید و آن آسانی که جز با سختى و خوارى بدان نرسند، کسى چه خیری دیده؟ (نامه ۳۱)

?ارزشِ انسان به اندازه‌ی همت اوست. (حکمت ۴۷)

?ارزش هر کس به آن است که در دیده‌اش زیباست. (حکمت ۸۱)

?برای تربیت کردن نفست همین بس که از آنچه از دیگران نمی‌پسندی، دوری کنی. (حکمت ۴۱۲)

?بدى را از دل دیگران ریشه‌کن نمای با برکندن آن از سینه‌ی خویشتن .(حکمت ۱۷۸)

?پس میان را استوار ببندید و زیادت دامن را برای کار درچینید، که نتوان هم آهنگ راسخ [بر کاری خطیر] کرد و هم بر خوان مهمانی آسوده نشست. چه بسیار خواب شبانگاه که تصمیم‌های روز را در هم شکست و گردِ تاریک فراموشی که بر آینه‌ی همّت‌ها نشست. (خطبه ۲۴۱)

?سخنان بالا از کتابچه‌ی «صلای بیداری» انتخاب شده است. این کتابچه که حاوی فرازهایی از سخنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است، می‌تواند فرصتی نیکو برای تأمل و عزم و تصمیم را فراهم آورد.

«صلای بیداری» را می‌توانید به مناسبت سالروز میلاد امام علی(ع) به دوستان و آشنایان هدیه دهید.

?دریافت کتابچه‌ی «صلای بیداری»:

http://ayat.ir/wp-content/uploads/2015/09/salaye_bidari.pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *