قدمی در راه آرزوی حسین(ع)… (نذر محرم برای تهیه صبحانه مدارس محروم)

بچه‌ها در راه مدرسهعکس از «شباب گلچین»، برگرفته از این وب سایت

خلاصه اطلاعات فراخوان
موضوع فراخوان: تأمین هزینه تهیه صبحانه برای 250 دانش‌آموز محروم در طول یک سال تحصیلی
هزینه مورد نیاز: 16 میلیون تومان (با فرض دو وعده صبحانه در طول سال تحصیلی)
مهلت مشارکت در فرخوان: تا پایان دهه محرم (چهارشنبه، 21 مهر ماه)
شیوه‌ی مشارکت:
واریز به حساب بانک شهر من، که مخصوص فراخوان‌ها است، و در این صفحه آمده است،
یا پرداخت از طریق این درگاه پرداخت الکترونیکی

دوستان سلام.

ایام محرم را پیش رو داریم. پیش از این، مطلبی در مورد نذورات ماه محرم در سپیده‌دمان منتشر شده بود، که هنوز هم خواندنی است. این مطلب را اینجا مطالعه کنید، و آن را به دیگران نیز توصیه نمایید.

اما فکر کردم خوب است که امسال در سپیده‌دمان هم فراخوان خاصی برای صرف نذورات ماه محرم داشته باشیم. این فراخوانی است برای جمع‌آوری هزینه صبحانه‌ی دانش‌آموزان یک مدرسه محروم در سال تحصیلی پیش رو.

بی‌شک، تغذیه یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای انسان است، و کودکان بیش از دیگران از سوءتغذیه آسیب می‌بینند. یکی از دلایل آسیب‌پذیری بیشتر کودکان، نیاز بیشتر آنان به مواد غذایی برای رشد است. پیامدهایی چون نابینایی، کم‌خونی، کوتاهی قد و ضعف جسمانی از جمله شایع‌ترین آسیب‌هایی هستند که در کودکان دچار سوء‌تغذیه مشاهده می‌شود.

البته آسیب‌های وارد به کودکان تنها به مشکلات جسمی محدود نمی‌شود. کودکِ‌ دچار‌ِ سوء‌تغذیه، به دلیل ضعف، از نشاط کودکی محروم می‌ماند. به‌علاوه، بدن او مستعدِ‌ ابتلا به بیماری‌های عفونی و سایر بیماری‌هاست. احتمال بیشتری وجود دارد که چنین کودکی از تحصیل باز بماند و مهارت‌های لازم برای زندگی را کسب نکند. اطرافیان اغلب ممکن است او را عقب افتاده یا تنبل بدانند، اما این سرنوشت نه از طریق ژن‌ها، بلکه از طریق بی‌عدالتی و گرسنگی به او انتقال یافته است!

با این وصف، حل مشکل سوءتغذیه کودکان محروم اهمیت زیادی دارد. من گروهی را می‌شناسم که از مدتی پیش برنامه‌ای برای دادن وعده‌های صبحانه‌ی مقوی در مدارس محروم دارند. مدارسی تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند که در مناطق با محرومیت بالا قرار دارند، و در یک بررسی کلی مشخص شده که بیش از 70 درصد دانش‌آموزانشان از خانواده‌های نیازمند هستند. اگر مدرسه‌ای تحت پوشش برنامه در آید، در هفته دو وعده صبحانه به تمام دانش‌آموزان مدرسه داده می‌شود.

من با فعالیت‌های این گروه آشنا هستم و آنان را مورد اعتماد می‌دانم. به دلیل هزینه زیاد این برنامه، آنها تاکنون نتوانسته‌اند تعداد مدارس زیادی را تحت پوشش بگیرند. خوب است که بتوانیم از همین ابتدای سال تحصیلی، هزینه لازم برای اجرای طرح در یک مدرسه را در اختیار آنها بگذاریم. نذوراتی که هر محرم صرف تهیه غذا می‌شود، و متاسفانه با اسراف و هدررفت زیادی هم همراه است، اگر در این مسیر به جریان بیفتد می‌تواند خیلی کارسازتر باشد.

اگر هزینه هر وعده صبحانه را 1000 تومان در نظر بگیریم، برای دادن دو وعده صبحانه در یک مدرسه 250 نفره، و با احتساب اینکه پس از اتمام این فراخوان تقریبا 32 هفته از سال تحصیلی باقی مانده، احتیاج به 16 میلیون تومان هزینه داریم.

هدف ما این است که این مبلغ را تا انتهای دهه‌ی محرم به دست آوریم. در صورتی که مایل به شرکت در این برنامه هستید، مبلغ مورد نظرتان را حداکثر تا 21 مهرماه، به حساب بانک شهر، که مخصوص فراخوان‌هاست، و در این صفحه آمده است واریز کنید.

شما می‌توانید از درگاه پرداخت الکترونیک زیر نیز استفاده نمایید:

https://2nate.com/sepidehdaman

مبالغی که بعد از 21 مهر به دست من برسد، صرف برنامه‌های آموزشی دیگر برای کودکان و نوجوانان محروم خواهد شد.

امید که این حرکت، قدمی باشد که زنده شدن در این ایام، و در راه حسین(ع)، را برایمان به ارمغان آورد. محرمتان پر برکت.

***

[امام حسین(ع)، از پیامبر خدا(ص) روایت نمود:] کسی که دینش را از راه تفکر در نعمت‌های خدا، و تدبر در کتاب او و فهم سنت من به دست آرد، کوه‌ها بجنبند و او از جا نجنبد. و کسی که دینش را از دهان افراد فراگیرد و دنباله‌رو آنان شود، افراد او را به هر سو ببرند و دینش در معرض بزرگ‌ترین زوال است.

امام حسین(ع): آن کس که بخشش تو را بپذیرد، تو را در جوانمردی کمک کرده است.

(برگرفته از این آدرس)

***

[…] جهان با دروغ می‌پاشد،
و خون تو، امضای«راستی»ست؛
و تو را باید در راستی دید
و در گیاه،
هنگامی که می‌روید
در آب،
وقتی که می‌نوشاند
در سنگ،
چون ایستادگی‌ست
در شمشیر
آن زمان که می‌شکافد
و در شیر،
که می‌خروشد؛
در شفق که گلگون است
در فلق که خنده‌ی خون است
در خواستن
برخاستن؛
تو را باید در شقایق دید
در گل بویید
تو را باید از خورشید خواست
در سحر جُست
از شب شکوفاند
با بذر پاشاند
با باد پاشید
در خوشه‌ها چید
تو را باید تنها در خدا دید
[…] نام تو خواب را برهم می‌زند
[…] حُر، شخص نیست
فضیلتی است
از توشه بار کاروان مهر جدا مانده
آن سوی رود پیوستن
و کلام و نگاه تو
پلی‌ست
که آدمی را به خویش باز می‌گرداند
و توشه را به کاروان
[…] ستم، دشمنی زیباتر از تو ندارد
و مظلوم، یاوری آشناتر از تو…
(برگرفته از این آدرس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *