​ سخنانی از امام علی(ع) در نهج‌البلاغه

? خویشتن خویش را گرامی شمار و از هر پستى دور بدار، هرچند تو را بدانچه خواهانى رساند، زیرا در برابر آنچه از خود بر سر این کار مى‏نهى، عوضی دریافت نمی‌کنی. بنده‌ی دیگرى مباش که خداوند آزادت آفریده است؛ و در آن خیر که جز به شرّ و بدى به دست نیاید و آن آسانی که جز با سختى و خوارى بدان نرسند، کسى چه خیری دیده؟ (نامه ۳۱)

? ارزشِ انسان به اندازه‌ی همت اوست. (حکمت ۴۷)

? ارزش هر کس به آن است که در دیده‌اش زیباست. (حکمت ۸۱)

? برای تربیت کردن نفست همین بس که از آنچه از دیگران نمی‌پسندی، دوری کنی. (حکمت ۴۱۲)

? بدى را از دل دیگران ریشه‌کن نمای با برکندن آن از سینه‌ی خویشتن .(حکمت ۱۷۸)

? [اندکی پیش از مرگ، پس از آنکه ابن ملجم او را ضربت زده بود فرمود: ] 

اگر زنده ماندم، خود اختیاردار خونم هستم، و اگر بمیرم، مرگ وعده‏گاه دیدار من است. اگر [قاتل خود را] ببخشم، بخشش موجب نزدیکی من است به خداوند، و [اگر شما ببخشید] برای شما نیکوکاری. پس درگذرید! «آیا دوست نمی‏دارید که خدا شما را بیامرزد؟» [سوره نور، ۲۲] به خدا که با مردن چیزی به سراغ من نیامد که آن را نپسندم، و نه چیزی آشکار شد که آن را نشناسم، بلکه چون جوینده‌ی آب به شب هنگام بودم که ناگهان به آب رسد، یا طالبی که آنچه را خواهان است بیابد، و «آنچه نزد خداست برای نیکان بهتر است.» [سوره آل‌عمران، ۱۹۸] (نامه ۲۳)

? ایمان بنده راست نباشد جز آنگاه که اعتماد او به آنچه در دست خداست بیش از اعتمادش به آنچه در دست خودش است باشد. (حکمت ۳۱۰)
?  این سخنان از دفترچه‌ی «صلای بیداری» نقل شده است. این دفترچه گزیده‌ای از سخان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است، و فرصتی عالی برای تفکر و تغییر فراهم می‌کند. این دفترچه می‌تواند هدیه‌ی مناسبی برای دوستان باشد، به ویژه در مناسبت‌های مرتبط.

«صلای بیداری» را از این آدرس دریافت کنید: https://goo.gl/8UKPGi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *