🔸 یوسف 87-86: [یعقوب] گفت: «من شكایت غم و اندوه خود را پیش خدا میبرم و از خدا چیزی میدانم كه شما نمیدانید. ای پسران من بروید و از یوسف و برادرش جستجو كنید و از رحمت خدا نومید نباشید كه از رحمت خدا نومید نمیشوند مگر كافران.»
🔸یوسف 96: پس چون مژدهرسان آمد، آن [پیراهن یوسف] را بر چهرهی او [=یعقوب] انداخت، پس بینا گردید. گفت: «آیا بهشما نگفتم كه بیشك من از خداوند چیزهایی میدانم كه شما نمیدانید؟»
🔸امامعلی(ع): ایـمان بنده راست نباشد جـز آنـگاه كه اعتماد او به آنچه در دست خداست بیش از اعتماد وی بدانچه در دست خود اوست بوَد. (نهجالبلاغه، حكمت 310)
🔸حجر 56-53: [فرشتگان به ابراهیم] گفتند: «مترس كه ما تو را به پسرى دانا مژده میدهیم.» گفت: «آیا با اینكه مرا پیرى فرا رسیده است بشارتم میدهید؟ به چه بشارت میدهید؟!» گفتند: «ما تو را به حق بشارت دادیم، پس از نومیدان مباش.» گفت: «چه كسى جز گمراهان از رحمت پروردگارش نومید میشود؟»
🔸زمر 36: آیا خدا كفایتكنندهی بندهاش نیست؟ و تو را از آنها كه غیر اویند میترسانند […] .
🔸پیامبراكرم(ص): دعا مغز [و عصارهی] عبادت است. (میزانالحكمه، 5519)
🔸امامصادق(ع): برشما باد به دعا كردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیك نمى شوید. دعا كردن براى هیچ امر كوچكى را به خاطر ناچیز بودنش رها نكنید، زیرا حاجتهاى كوچك نیز به دست همان كسى است كه حاجتهاى بزرگ به دست اوست. (میزانالحكمه، 5571)
🔸از دعای جوشن كبیر: ای آنكه گریزگاهی نیست جز به سوی تو، ای آنكه پناهگاهی نیست جز درگاه تو، ای آنكه مقصدی نیست جز به سوی تو، … ای آنكه امیدی نرود جز به تو، ای آنكه پرستیده نشود جز تو.
ای آنكه جز به فضل تو امید نرود، ای آنكه جز از گذشت تو درخواست نشود، ای آنكه جز از عدل تو بیم نرود، ای آنكه رحمتت همهی هستی را فراگرفته، … ای گشایندهی اندوه، ای زدایندهی غم، ای آمرزندهی گناه، ای پذیرندهی توبه، ای راستوعده، ای وفاكنندهی به پیمان، … ای آنكـه زیبا را آشكار كنی، ای آنكه به گناه نگیری، ای آنكه پرده ندری، ای نیكو درگذرنده، ای فراخآمرزش، ای گشادهدست به مهر و رحمت، ای صاحب هر راز، ای نهایت هر شكوه و شكایت، … ای آنكه در عین برتری نزدیكی، ای آنكه در عین نزدیكی برتری.
🔸امامعلی(ع)[در وصیت به امام حسن(ع)]: بدان كه آن كسى كه خزاین آسمان و زمین در دست اوست به تو اجازه داده است تا او را بخوانى و اجابت دعاى تو را ضمانت كرده است … . میان تو و خودش حجابى ننهاده و تو را به آوردن واسطه و میانجى وادار نكرده است، و اگر گناهی مرتكب شدی از توبه بازت نداشته، و در كیفر تو شتاب نكرده، و هنگام بازگشتن به سویش نكوهشت نكرده، و آنجا كه سزاوار رسوایی بودی رسوایت نساخته، و در پذیرش توبهات سخت نگرفته، و حساب گناهت را رسیدگی نكرده، از رحمت نومیدت نساخته، بلكه خودداریت از گناه را برایت حسنهای قرار داده است، و كار بدت را یكی و كار نیكت را ده برابر به شمار آورده است.
… پس هرگاه بخواهی میتوانی درهای نعمتش را با دعا بگشایی و ریزش باران رحمت را طلب نمایی. پس تأخیر در اجابت دعا تو را نومید نگرداند، زیرا كه عطای خداوند به اندازهی نیت است، چه بسا كه در برآوردن خواهشت تأخیر اندازد تا بدین وسیله خواهنده را پاداش بزرگتر و عطای آرزومند افزونتر گردد. بسا باشد كه چیزى بخواهى و به تو داده نشود اما دیر یا زود بهتر از آن به تو داده شود، یا براى خیر و مصلحت تو از تو دریغ شده است و بسا خواستهاى كه اگر برآورده شود موجب نابودى و تباهى دین توگردد. پس همیشه از خداوند چیزی را طلبكن كه زیباییاش برایت بماند و وبالش از تو دور باشد. (نهجالبلاغه، نامه 31)
🔸امامصادق(ع): فاطمه (ع) هر گاه دعا مىكرد پیش از خویش نخست براى مردان و زنان مؤمن دعا مىكرد. در اینباره از آن حضرت سؤال شد، فرمود: «اول همسایه بعد خانه.» (میزانالحكمه، 5734)
🔸امام علی(ع): دوست آنگاه دوستى واقعی است که برادر خود را در سه هنگام مراقبت کند: هنگامى که به بلا گرفتار شود، هنگامى که حاضر نباشد وهنگامى که درگذرد. (نهجالبلاغه، حکمت 134)
🔸امامباقر(ع): هیچ خواستهاى را زیاد مشمارید، زیرا آنچه نزد خداست بیش از آن است كه مىپندارید. (میزانالحكمه، 5641)
🔸امامصادق(ع): هرگاه دعا كنى با دل [به خدا] روى آر و چنین پندار كه حاجت و خواستهی تو بر در خانه است. (میزانالحكمه، 5654)
🔸امام سجاد(ع): خداوندا … مرا از هر كاری كه پرداختن به آن از تو بازم میدارد بینیاز گردان و بر كاری برگمار كه در روز بازپسین از من خواهی و روزهای عمر مرا در كاری كه مرا برای آن آفریدهای مصروف ساز … و عبادتم را به عُجب و غرور تباه مكن و بر دست من كارهای خیر در حق مردم جاری كن. (صحیفه سجادیه، دعای 20)
🔸از مناجاتخمسعشره، نیایشمریدان:… مرا از خود جدامكن و از خویش دور مساز، ای نعیم و بهشتم، و ای دنیا و آخرتم، ای مهربانترین مهربانان.
(برگرفته از بولتن «شرح آرزومندی»)