«برایت قصه می‌‌گویم…» (برنامه‌ی اهدای قصه‌های صوتی به کودکان و نوجوانان نابینا؛ به مناسبت 23 مهر ماه،روز عصای سفید)

پوستر عصای سفید - سایت

«برایت قصه می‌گویم…» برنامه‌ای است با هدف تهیه‌ی قصه‌های صوتی برای کودکان و نوجوانان نابینا، توسط کودکان و نوجوانان دانش‌آموز. در واقع، این برنامه تنها یک پیشنهاد از جانب ماست، و اجرای واقعی آن به عهده‌ی خود شما است؛ اما، برای کمک به اجرای چنین برنامه‌ای، ما موادی را آماده کرده‌ایم. با داشتن این مواد، شما می‌توانید برنامه‌ی ضبط قصه‌های صوتی را در هر مدرسه‌ای که خواستید، یا در مکان‌های دیگری مثل دانشگاه‌ها، فرهنگسراها، مساجد، یا حتی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه اجرا کنید.

آنچه در این برنامه باید انجام شود ساده است: دانش‌آموزان (یا اعضای هر جمعی که برنامه را برای آنها اجرا می‌کنید) قصه‌هایی را ضبط می‌کنند، و در نهایت مجموعه قصه‌های ضبط شده به مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان نابینا هدیه می‌شود. به این ترتیب هم نابینایان از شنیدن قصه‌های خوب زیادی بهره‌مند می‌شوند، و هم دانش‌آموزان در یک فعالیت خوب کتاب‌خوانی شرکت می‌کنند، فعالیتی که می‌تواند با همکاری هم‌کلاسی‌ها یا والدین‌شان صورت گیرد و منجر به ایجاد روابطی خوب و تازه شود.

این برنامه می‌تواند به مناسبت روز عصای سفید (23 مهر ماه) در مدرسه اجرا شود. با توجه به اینکه اجرای این برنامه کمی زمان‌بر است، و تا این مناسبت فرصت زیادی باقی نمانده، این روز را می‌توانید روز شروع اجرای برنامه در مدارس در نظر بگیرید.

اما مواردی که برای کمک به اجرای این برنامه توسط ما آماده شده این‌ها هستند:

1- معرفی طرح برای مجریان

در این متن، معرفی کلی طرح و شکل اجرای طرح آمده است. اگر خود شما مجری برنامه هستید، می‌توانید از راهنمایی‌های این متن برای اجرای بهتر برنامه استفاده کنید. اگر می‌خواهید اجرای این طرح را به دیگران پیشنهاد دهید، می‌توانید این متن را چاپ کنید و به مسئولان مدارس یا مربیان پرورشی بدهید، و آنها را به اجرای چنین برنامه‌ای در مدرسه‌شان تشویق کنید.

دریافت فایل معرفی طرح

2- پوستر دعوت به شرکت در برنامه

برای ترغیب دانش‌آموزان به شرکت در برنامه، پوستری آماده شده است. مسئولان مدارس می‌توانند این پوستر را در قطع A4 یا A3 چاپ کنند و در تابلو اعلانات مدرسه نصب کنند. برای اینکه پوستر با توجه به نیازهای مدرسه قابل تغییر باشد، می‌توانید آن را در قالب PSD هم دریافت کنید و خودتان تغییرات لازم را اعمال نمایید.

دریافت پوستر برنامه در قالب PSD

دریافت پوستر برنامه در قالب JPG

3- فهرست کتاب‌ها و قصه‌های مناسب

دو فایل زیر، فهرستی از قصه‌های مناسب برای مخاطبان کودک و نوجوان هستند. انتخاب قصه در این برنامه اهمیت زیادی دارد. انتخاب قصه‌های خوب باعث می‌شود هم به نابینایان بهره‌ی بیشتری برسد، و هم دانش‌آموزان تجربه‌ی بهتری از کتاب‌خوانی و چنین برنامه‌هایی داشته باشند.

دقت کنید که دانش‌آموزان نوجوان هم می‌توانند قصه‌هایی که برای کودکان است را بخوانند و ضبط کنند. بنابراین اگر برنامه را در بین دانش‌آموزان نوجوان برگزار می‌کنید، هر دو فایل را دریافت کنید.

نکته‌ی دیگر اینکه این فایل‌ها ممکن است در آینده تغییر کنند، بنابراین به تاریخ فایل‌ها دقت کنید.

دریافت فهرست کتاب‌های مناسب مخاطبین کودک – 96/7/23

دریافت فهرست کتاب‌های مناسب مخاطبین نوجوان – 96/7/23

4- نکاتی برای دانش‌آموزان برای بهتر خواندن قصه

دو متن زیر، برای خود دانش‌آموزانی که در این برنامه شرکت می‌کنند تهیه شده است. مجریان طرح می‌توانند هر یک از این متن‌ها را که مناسب شرکت‌کنندگان است به تعداد روی یک برگ A5 تکثیر کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. یکی از متن‌ها برای دانش‌آموزان دبستانی، و متن دیگر برای نوجوانان تهیه شده است.

چند نکته برای بهتر خواندن قصه‌ها – نسخه کودکان

چند نکته برای بهتر خواندن قصه‌ها – نسخه نوجوانان

5- برنامه‌ی ضبط صدا

برای ضبط صدا راه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا استفاده از کامپیوتر و میکروفون، یا استفاده از دستگاه‌های recorder، یا گوشی تلفن همراه. در صورتی که قصد استفاده از کامپیوتر و میکروفون را دارید، باید از یک نرم‌افزار مناسب استفاده کنید. یک نرم‌افزار ضبط صدا با عنوان Sound Recorder روی Windows 7 وجود دارد، اما قالب فایل‌هایی که توسط این نرم‌افزار ضبط می‌شود Mp3 نیست، و در نتیجه در خیلی از دستگاه‌های mp3 player قابل استفاده نیست.

بنابراین، بهتر است از نرم‌افزاری استفاده کنید که فایل را به قالب Mp3 ذخیره کند. یک نرم‌افزار مناسب را می‌توانید از آدرس زیر دریافت کنید. برای استفاده از این نرم‌افزار یک راهنما هم آماده شده است، که می‌تواند در اختیار شرکت‌کنندگان در طرح قرار گیرد.

دریافت نرم‌افزار ضبط صدا

دریافت راهنمای استفاده از نرم‌افزار ضبط صدا

6- برنامه‌ی ویرایش صدا

در صورتی که در موقع ضبط قصه اشتباهی رخ دهد، می‌توان از یک نرم‌افزار ویرایش صدا برای حذف قسمتی که در آن اشتباه صورت گرفته استفاده کرد. به علاوه، اگر بخشی از قصه خوب خوانده نشده باشد، می‌توان فقط همان قسمت را دوباره خواند ضبط کرد و با استفاده از این نرم‌افزار در فایل صوتی قصه جایگزین کرد.

استفاده از نرم‌افزار ویرایش صدا برای کودکان ساده نیست، اما نوجوانان، و همین‌طور مجریان طرح می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. برای استفاده از این نرم‌افزار نیز یک راهنما آماده شده است.

دریافت نرم‌افزار ویرایش صدا

دریافت راهنمای استفاده از نرم‌افزار ویرایش صدا

7- موسسات آموزشی نابینایان که می‌توانید قصه‌های صوتی را به آنها هدیه دهید

ما دو موسسه در شهرستان شیراز را می‌شناسیم که پذیرای قصه‌های صوتی شما هستند. دقت کنید که همراه با CD قصه‌های صوتی، حتماً فهرستی از نام قصه‌ها و گروه سنی مخاطبین قصه‌ها را بگذارید، در غیر این صورت استفاده از قصه‌ها مشکل می‌شود.

آیا شما مؤسسات دیگری می‌شناسید؟ لطفا در قسمت دیدگاه‌های این مطلب، این مؤسسات را معرفی کنید.

***

امیدوارم که اجرای این برنامه، روح و حیاتی تازه باشد برای همه‌ی فرزندان جامعه‌مان، و برای خود ما. اگر در مورد اجرای این برنامه تجربه‌ای کسب کردید، یا درباره‌ی شیوه‌ی اجرا پیشنهادی داشتید، یا در اجرا به مشکلی برخوردید، حتماً با ما در میان بگذارید. سعی می‌کنیم تجاربی که به درد دیگران می‌خورد را با اجازه‌ی نویسندگان در سپیده‌دمان منتشر کنیم.

در پناه خدا باشید.

دیدگاه‌ها

  1. saeed sharifi

    سلام
    من از دانشجو های نابینا هستم و از ارائه ی این طرح جالب
    بسیار خوشحال شدم. اما اجرای این طرح خیلی سخت به نظر می رسه
    که امیدوارم زمانی این طرح و طرح های مشابه برای نابینایان به مرحله ی اجرا برسه
    به جز مؤسساتی که در متن نوشتید دو مؤسسه ی دیگه هم تو شیراز هستن که می تونید
    قصه های ضبط شده رو به اون ها هم هدیه کنید
    کتاب خانه ی رئیسی اردکانی بخش نابینایان
    نشانی: شیراز فلکه اطلسی ابتدای بولوار هجرت
    شماره تلفن: 07132276938
    و مؤسسه ی توانگران کارآفرین نور
    نشانی: خیابان صاحب الامر غربی خیابان سفیر شمالی
    شماره تلفن: 07138318815-17
    علاوه بر مؤسساتی که نوشته شد یه وبسایت اینترنتی در ارتباط با نابینایان هم هست که می تونید
    قصه ها و کتاب های ضبط شده رو در اون سایت هم آپلود کنید که
    نابینایان سراسر ایران بتونن از این فایل های ارزشمند بهره ببرن
    آدرس سایت: http://www.gooshkon.ir
    من هم دانشجوی دانشگاه شیراز هستم و اگه کاری تو این زمینه ها و حیطه های مشابه از دستم بر بیاد خوشحال میشم کمک کنم
    ببخشید که کامنتم طولانی شد
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *