در مورد برنامه‌ی پیش‌دبستانی، و یادآوری مشارکت در تأمین هزینه

سلام. امیدوارم که این روزها برایتان پر خیر و برکت باشد.

الان حدود یک ماه و نیم از شروع کلاس‌های آموزش جبرانی طلوع، برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی می‌گذرد. شکر خدا، در این مدت، با وجود مشکلاتی که در راه وجود داشته، دوره نسبتاً خوب پیش رفته است. استقبال بچه‌ها از کلاس‌ها خوب بوده، و کلاس‌ها مرتب و طبق اهداف تعیین شده برگزار شده است.

خواستم یادآوری کنم که این ماه هم، برای تأمین هزینه‌های آموزش، به همراهی شما احتیاج داریم. طبق تخمینی که من زده‌ام، هزینه آموزش هر دانش‌آموز پیش‌دبستان برای ما، ماهانه حدود 140 هزار تومان است. ما در حال حاضر 65 دانش‌آموز داریم.

در بعضی تحقیق‌ها ذکر شده که هر دلار هزینه برای آموزش در سال‌های پیش از دبستان، بین 4 تا 9 دلار (و در بعضی گزارش‌ها، بیشتر) صرفه‌جویی در مخارج آینده‌ی یک جامعه ایجاد می‌کند. این تحقیق‌ها در شرایط و جوامعی صورت گرفته که راضی کردن مسئولان برای سرمایه‌گذاری در بخش آموزش خردسالان، احتیاج به دلایل کمّی دارد.

خود من تکیه به چنین استدلال‌هایی را چندان نمی‌پسندم. لازم نیست به این فکر کنم که بهتر است 1 دلار را صرف این بچه کنم، وگرنه در آینده مجبور می‌شوم چهار برابر این پول را خرج کنم! به نظرم، علاقه به سرنوشت یکدیگر، خیلی طبیعی‌تر، ما را به این می‌رساند که از هر طریق ممکن به هم کمک کنیم.

کمک مالی یکی از این راه‌های کمک به هم است، و البته نباید تنها راه باشد. این تصور که محرومین به پول ما احتیاج دارند، تصوری نابجاست، آنها به حضور ما، تجربه‌های ما، محبت ما، گفتگو و … احتیاج دارند. از آن سو، ما هم به آنها احتیاج داریم، تا تجربه‌های زندگی آنها را بشنویم و بیاموزیم، و همین‌طور، تجربه‌های خودمان را به جریان بیندازیم و از رکود خارج شویم.

گفته‌اند «انسان با کسی محشور می‌شود که دوستش دارد» (1). پول را، همچون دیگر سرمایه‌ها، می‌توان صرف راه مهر کرد؛ و کسی چه می‌داند، شاید حاصل «سرمایه‌گذاری» الان من برای آموزش یک کودک، این باشد که او عضوی از «خانواده»‌ام شود، و زندگی‌ای تازه را برایم به همراه آورد.

در این پست (http://sepidehdaman.ir/?p=622) در مورد افتتاح موسسه طلوع، و برنامه‌های آن توضیح داده‌ام.

راه های کمک مالی به مؤسسه طلوع در این آدرس آمده است: sepidehdaman.ir/donate

در پناه خدا باشید.
‌——————
(1)سخنی از پیامبر اکرم(ص)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *