«دموکراسی چیست؟»؛ معرفی یک کتاب

نام کتاب: دموکراسی چیست؟ (آشنایی با دموکراسی)

نویسندگان: دیوید بیتهام، کِوین بویل

عنوان انگلیسی کتاب: Introducing Democracy: 80 Questions and Answers

مترجم: شهرام نقش تبریزی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: 166

نزدیک شدن به انتخابات و فضای این روزهای کشور، یادآور اهمیت کسب دانش سیاسی است. دموکراسی، موضوعی است که هر کس در ایران با آن درگیر است، اما کمتر کسی در مورد از چیستی و الزامات آن آگاهی کافی دارد، مانند بسیاری موضوعات سیاسی دیگر.

کتاب «دموکراسی چیست؟»، به زبانی ساده و برای عموم مردم نوشته شده است. با وجود سادگی، نویسنده سعی کرده به مهم‌ترین پرسش‌هایی که در مورد دموکراسی وجود دارد پاسخ دهد. پاسخ‌ها کوتاه هستند، و به مهم‌ترین موضوعات می‌پردازند. برای خوانندگان علاقه‌مندتر، این پاسخ‌ها می‌تواند زمینه‌ی ابتدایی برای فکر و مطالعه‌ی بیشتر را فراهم کند.

همان طور که از عنوان انگلیسی کتاب مشخص است، 80 پرسش مهم در کتاب مطرح، و به آنها پاسخ داده شده است. این پرسش‌ها در چند بخش زیر دسته‌بندی شده‌اند:

  1. مفاهیم و اصول اولیه
  2. انتخابات ازاد و عادلانه
  3. دولت شفاف و پاسخگو
  4. حقوق بشر و دفاع از آن
  5. جامعه دموکراتیک و مدنی
  6. اینده دموکراسی

بعضی پرسش‌های مطرح شده این‌ها هستند: دموکراسی چیست؟ چرا برای آن ارزش قائل می‌شویم؟ دموکراسی و حقوق فردی چه ارتباطی با هم دارند؟ آیا حکومت اکثریت همواره دموکراتیک است؟ چرا وجود احزاب ضروری است؟ آیا برخی از نظام‌های انتخاباتی از برخی دیگر دموکراتیک‌تر هستند؟ چه ارتباطی بین ملی‌گرایی و دموکراسی، یا دموکراسی و اقتصاد بازار وجود دارد؟ چگونه می‌توان دموکراسی را حفظ کرد و آن را گسترش داد؟ آینده‌ی دموکراسی چیست؟

از ویژگی‌های این کتاب، استفاده از کاریکاتورهای متناسب با موضوع است، که جذابیت این کتاب را بیشتر کرده است. همه‌ی کاریکاتورهای کتاب متعلق به Jean Plantureux است. او که به نام حرفه‌ای Plantu شناخته می‌شود، کاریکاتوریستی فرانسوی و متخصص در طنز سیاسی است و از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۵ کارهای او به طور منظم در روزنامه فرانسوی لوموند به چاپ رسیده است (کاریکاتورهایی از او را می‌توانید در این آدرس ببینید).

برای مثال، در بحثی که مربوط به اهمیت حفظ شفافیت امور دولتی است، کاریکاتور زیر را می‌بینید:

یا این کاریکاتور در بحث مربوط به دسترسی آزاد به اطلاعات و اهمیت آزادی بیان

یا این کاریکاتور در بحث رابطه دموکراسی و توسعه‌ی اقتصادی:

شور و علاقه‌ی ایجاد شده در فضای سیاسی این روز‌ها، اگر با دانشی همراه نشود که ما را به شکلی اصولی در مسیرهای درست هدایت کند، به سرعت مضمحل می‌شود. هر دولتی که بر سر کار بیاید، آنچه که به قطع مورد نیاز است، مردمی آگاه، آشنا با حقوق خویش، مسئولیت‌خواه، و مسئولیت‌پذیر است.

خوب است بخشی از شور این روزها را صرف کسب و گسترش دانش هم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *